Jesteś tutaj: Strona głównaDla zdrowia
Menopauza

Menopauza

Adam Nimościckidr Adam Nimościcki,
ginekolog

Kobiety w okresie przekwitania często oskarżą się na wahania nastroju, uderzenia gorąca, problemy z koncentracją i ze snem. Te dolegliwości oznaczają zazwyczaj jedno: nadchodzi menopauza.

 

W życiu każdej kobiety przychodzi taki okres, kiedy w organizmie stopniowo zaczyna obniżać się poziom hormonów płciowych (estrogenów i progesteronu). Okres ten, przez specjalistów określany jako klimakterium, obejmuje sześć lat przed ostatnią miesiączką i sześć lat po niej. Polki zaczynają przechodzić go w wieku 49 - 50 lat. W tym czasie w organizmie zachodzą liczne zmiany.

Skutkiem niedoboru hormonów są często:

  • wahania nastroju,
  • uderzenia gorąca,
  • problemy ze snem,
  • problemy z koncentracją.

Brak estrogenu bywa też przyczyną chorób serca, kłopotów z krążeniem oraz z układem moczowym. Dolegliwości okresu klimakterium oraz związane z nimi objawy często powodują u przekwitających kobiet huśtawkę nastrojów i skłonność do niekontrolowanych wybuchów płaczu.

Do niedawna uważano, że nie można nic na to poradzić. Sądzono, że każda kobieta musi po prostu przez to przejść. Dziś jednak wiadomo już, że istnieją sposoby łagodzenia efektów niedoboru hormonów. Najskuteczniejszą metodą jest zastępcza terapia hormonalna, która polega na wyrównaniu poziomu hormonów w organizmie. Pozwala ona znacznie zmniejszyć przykre dolegliwości okresu przekwitania. Mimo to wiele kobiet obawia się przyjmowania leków hormonalnych. Powodem tego jest strach przed ewentualnymi skutkami ubocznymi takimi, jak: ryzyko zachorowania na nowotwory, nadciśnienie tętnicze, bóle głowy czy nadmierne tycie. Specjaliści jednak uspokajają, że podczas stosowania nowoczesnych leków (obecnie są one oparte na naturalnych hormonach) powikłania występują bardzo rzadko.

Leki hormonalne podawane są w niewielkich dawkach, co minimalizuje ryzyko zachorowania na nowotwory. Równie ważny jest fakt, iż terapię hormonalną dobiera się indywidualnie do potrzeb każdej kobiety po wcześniejszym przeprowadzeniu badań ginekologicznych czy endokrynologicznych. Specjalista m.in. oznacza poziom hormonów, wykonuje mammografię, USG narządów rodnych oraz badania krwi. Na tej podstawie dobierane są odpowiednie preparaty. W zależności od wyniku badań lekarz może zaproponować doustne przyjmowanie tabletek hormonalnych, globulki dopochwowe, zastrzyki lub plastry. Stosowanie tych leków nie tylko łagodzi dolegliwości towarzyszące klimakterium, ale również chroni naczynia krwionośne i kości.

Poza tym, jak dowodzą badania, przyjmowanie hormonów pozwala kobietom dłużej zachować młodość. Istnieje jednak pewna grupa kobiet, u których nie należy stosować hormonalnej terapii zastępczej - tzw. grupa podwyższonego ryzyka. Specjaliści zaliczają do niej kobiety, które chorowały na nowotwory, przeszły zawał serca lub mają kłopoty z nadciśnieniem tętniczym. Tej metody nie poleca się również paniom, które cierpią na jaskrę, choroby wątroby czy żylaki. Pomóc im mogą natomiast fitohormony, czyli substancje zawarte w roślinach. Posiadają one właściwości podobne do estrogenów, choć oddziałują zdecydowanie słabiej. Najwięcej fito estrogenów znajduje się w roślinie o nazwie pluskwica europejska, ale występują też w soi, jabłkach i gruszkach. W aptece można kupić gotowe preparaty mające w składzie fitoestrogeny (np. Soyfem z wyciągiem z soi, Menofem z wyciągiem z pluskwicy czy NeoDeprim Meno z ekstraktem z korzeni maki i wyciągiem z soi i koniczyny łąkowej). Mimo że środki te dostępne są bez recepty, nie należy ich przyjmować bez wcześniejszych konsultacji z lekarzem.

Przeczytaj również:

Chcesz otrzymywać informacje o nowych artykułach w serwisie Poradynazdrowie.pl? Zapisz sie do newslettera!

| Regulamin

Forum - komentarze i opinie:

Autor: aloa24 , Data wysłania: 2009-06-16

Dzień dobry. Moja mama przechodzi menopauze. Była u ginekologa i przepisał jej lek o nazwie LAYDY BON. Nie chcę aby brała tych tabletek ponieważ zawierają one hormony a mam jest już po 3 zabiegach na żylaki :( Czy mogą mi państwo napisać cos więcej o tych tabletkach, polecic coś innego... Dziękuję z góry. Ola.

Autor: waleczneserce , Data wysłania: 2010-01-30

Witam serdecznie

Jestem mężczyzną i chciałbym bardzo pomóc mojej Przyjaciółce , miała ona usunięte jajniki wraz z przydatkami w wieku 25 lat !!! , teraz ma 31 lat i cały czas od tego okresu jest na tzw. HTZ ( hormonalnej terapii zastępczej ) bierze ona lek hormonalny (plastry) tzw system Conti. Leki tego pochodzenia zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwór piersi (źródło http://www.termedia.pl/magazine.php?magazine_id=4&article_id=2488&magazine_subpage=ABSTRACT
Właśnie moja Przyjaciółka 3 miesiące temu wykryła guza w piersi, onkolodzy doradzali jej odstawić tą terapię, Moja Przyjaciółka odrzyciła HZT na 2 miesiące zastępując ją alternatywnie Soyfem ( lek na bazie soji ). Jednak Soyfen był na tyle nieskuteczny, że wszystkie objawy menopauzalne włącznie z nawrotami depresyjnymi powróciły, tak wróciła ona znowu do tego HTZ stwierdzając, że jej młody organizm nie może sobie poradzić bez HTZ. Obecnie jest zrozpaczona nie wie jak wyjść z tej matni – lekarze z którymi się kontaktowała nie doradzali jej nic nowego , byli wręcz bez duszni . Dlatego błagam wszytkie osoby o dobrym serduszku o poradę dla niej. Może którąś z Pań w wieku miała podobny problem ? Czy można zastąpić HZP ziołami ? Może jakiś dobry sprawdzony lekarz by pomógł ? każda najdrobniejsza porada będzie dla mnie na wagę złota ,za co z góry będę bardzo bardzo wdzięczny. Mój email waleczneserce74@interia.pl lub gg 780979 po 20.

Autor: bura26 , Data wysłania: 2010-05-01

poczytaj sobie w internecie na temat PREETI AGRAWAL ja mam ten sam problem usunieto mi jajniki w wieku 21 lat a mam 34 moj email bura26@wp.pl.Porozmawiala bym sobie z twoja kolezanka

Skomentuj:









CAPTCHA Image
Trudno odczytać? Przeładuj obrazek!

Pola oznaczone * są obowiązkowe.

Dodając komentarz zgadzasz się na Regulamin Publikacji Komentarzy.

© Absolut_photos | Dreamstime.com