Jesteś tutaj: Strona głównaDieta
Kasza perłowa, proso, kasza gryczana, kuskus

Kasza

Monika Kamińskamgr inż. Monika Kamińska,
dietetyk, specjalista żywienia

Kasza im grubsza, tym lepsza

Jedz kaszę – będziesz zdrowszy i w dobrym nastroju. Niektóre gatunki tej potrawy mogą być spożywane nawet przez osoby chore na celiakię, które nie tolerują glutenu.

Kasza zachowuje wszystkie wartości odżywcze ziaren i nasion, z których pochodzą. Im mniej zostaną przetworzone, tym są zdrowsze. Dieta bogata w te produkty, dostarczy nam znacznych ilości skrobi, błonnika i witamin, szczególnie tych z grupy B, oraz cennych pierwiastków mineralnych: magnezu, wapnia, miedzi, żelaza, cynku czy fosforu. Są również źródłem białka, tym bogatszym, im grubsza jest kasza.

 

Z czego i na co?

  • Z jęczmienia - kasza jęczmienna, mazurska, wiejska, perłowa, pęczak. Wszystkie są cennym źródłem niacyny (witaminy PP), która ma duży wpływ na kondycję skóry, działa również krwiotwórczo. Kaszom tym nie brak też witamin z grupy B, żelaza i potasu. Największą ich zaletą jest bogactwo tzw. rozpuszczalnego błonnika, który przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi.
  • Z gryki - kasza gryczana i krakowska. Dzięki dużej zawartości magnezu, fosforu i wapnia działają one wzmacniająco na układ odpornościowy. Ponadto zawierają rutynę, która wspomaga naczynia krwionośne. Dlatego powinni ją często jadać wszyscy cierpiący na żylaki.
  • Z prosa - kasza jaglana. Nie zawiera glutenu, nie uczula i jest stawiana na drugim miejscu po kaszy gryczanej pod względem wartości odżywczych. Spośród innych kasz wyróżnia się tym, że zawiera sporą dawkę krzemu, którego niedobór negatywnie odbija się na urodzie włosów, skóry oraz paznokci.
  • Z pszenicy - kasza manna i kuskus. Zawierają dużo białka i żelaza. Polecane są osobom z chorobami przewodu pokarmowego i układu krwionośnego.
  • Z kukurydzy - kasza kukurydziana. Nie zawiera glutenu, może być więc spożywana przez osoby chore na celiakię. Jednak w trakcie procesu rozdrabniania ziarna tracą większość witamin i składników mineralnych.

 

Wzmacnia kości

Kasza jest doskonała w profilaktyce chorób żołądka – wytwarza bowiem duże ilości kleiku, który pokrywa błonę śluzową warstwą ochronną. Zapobiega powstawaniu nieżytu i wrzodów, poprawia proces trawienia, jest polecana osobom cierpiącym na zaparcia czy polipy jelita grubego. Poprawia również stan naczyń krwionośnych, co z kolei pozwala na utrzymanie serca w dobrej formie. Kasze wzmacniają również kości, zęby, układ nerwowy. Polecane są na śniadanie diabetykom, gdyż przez dłuższy czas utrzymują we krwi stały poziom cukru.

Kasza jest trawiona i przyswajana powoli, dlatego długo potem jesteśmy syci. Jest przez to dobra dla osób odchudzających się, tym bardziej, że jest niskokaloryczna i przyspiesza przemianę materii. Warto kaszę połączyć z kawałkiem mięsa, gdyż dostarczymy w ten sposób organizmowi pełen zestaw aminokwasów i białko z obu produktów zostanie w pełni wykorzystane przez organizm.

 

Dobra dla znerwicowanych

Badania wykazały, że osoby, które regularnie jedzą kaszę, cieszą się doskonałą kondycją fizyczną i lepszym samopoczuciem, gdyż ma ona też działanie przeciwdepresyjne. Amerykańscy uczeni przebadali 50 ochotników i okazało się, że ci, którzy często jadali kaszę, rzadziej byli rozdrażnieni i poirytowani.

Kasza jaglana jest niezawodnym lekarstwem na chore oskrzela i mokry, odrywający kaszel. Działa antywirusowo i minimalizuje ilość śluzu gromadzącego się podczas choroby w oskrzelach.
Co pomoże?
Filiżankę kaszy jaglanej wsypujemy do wrzącej wody (2,5 filiżanki). Gotujemy pod przykryciem przez 20 minut. Solimy lekko do smaku i dodajemy łyżeczkę masła. Jemy np. z musem jabłkowym. Uwaga! Przy zapaleniu oskrzeli lepiej jest unikać potraw tworzących śluz, głównie przetworów mlecznych i z białej mąki oraz cukru i słodyczy.

 

Kulinarne zastosowanie kaszy

  • do zup – dodajemy najczęściej kaszę jęczmienną.
  • do sałatek – najlepsze są kasze sypkie np. perłowa, gryczana, krakus.
  • do słodkich legumin – używa się kaszy manny, grysiku kukurydzianego lub kaszy jęczmiennej.

Chcesz otrzymywać informacje o nowych artykułach w serwisie Poradynazdrowie.pl? Zapisz sie do newslettera!

| Regulamin

Skomentuj:









CAPTCHA Image
Trudno odczytać? Przeładuj obrazek!

Pola oznaczone * są obowiązkowe.

Dodając komentarz zgadzasz się na Regulamin Publikacji Komentarzy.

Fotografia tytułowa: © Marlena Zagajewska | Dreamstime.com